LA GRANDE MESSE DES MORTS w kościele ap. Piotra i Pawła w Wiśle

Wielka Msza Żałobna zabrzmiała w niedzielne popołudnie (07 maja) w ewangelickim kościele Piotra i Pawła w Wiśle. Słynne dzieło Francoisa Josepha Gosseca wykonał Zespół Pieśni i Tańca Śląsk im. Stanisława Hadyny. Msza żałobna została wykonana dla uczczenia pamięci twórcy Śląska, śp. prof. Stanisława Hadyny w przeddzień imienin Profesora.

 

Już godzinę przed rozpoczęciem koncertu melomani i miłośnicy Śląska zajmowali miejsca w kościele, który ostatecznie wypełnił się po brzegi. Wszystkich zgromadzonych przywitał proboszcz – ks. Waldemar Szajthauer, zaś słowo wstępne na temat kompozytora i jego dzieło wygłosił Jean-Claude Hauptmann.

 
Niezapomniany, urzekający koncert zakończył się owacjami na stojąco. Ks. W. Szajthauer oraz dyrygentka miejscowego chóru parafialnego Maria Śliż złożyli podziękowania i symboliczny bukiet kwiatów na ręce dyrektora artystycznego Zespołu Śląsk – Jerzego Wójcika.
  
Msze żałobne zwykle były pisane na zamówienie. Nie jest znana geneza powstania Wielkiej Mszy Żałobnej Gosseca. Można jedynie przypuszczać, że utwór został zamówiony przez Louis-Joseph de Bourbon dla córki Marii (zm. w 1759 r.) oraz żony Elżbiety (zm. w 1760 r.).

  
Requiem Gosseca jest utworem przełomowym. Stało się ono inspiracją dla takich kompozytorów jak Wolfgang Amadeusz Mozart, Louis Hector Berlioz czy Giuseppe Verdi.

 

Pierwsze wykonanie Wielkiej Mszy Żałobnej odbyło się w Paryżu w maju 1760 roku. Utwór ten przyniósł sławę kompozytorowi. Jest to pierwsze dzieło na solo, chór i orkiestrę zawierające niemal całą mszę kościoła katolickiego. To monumentalne, przełomowe dzieło śmiało można zaliczyć do klasyki gatunku. 
     
Francois Joseph Gossec Francois Joseph Gossec urodził się 17 stycznia 1734 roku we francuskiej wiosce Vergnies (od 1814 r. belgijska prowincja Hainaut). Gossec należy do wybitnych francuskich kompozytorów, chociaż artykułuje się także jego belgijskie pochodzenie. Już jako mały chłopiec wykazywał wielki talent muzyczny. W wieku sześciu lat rozpoczął edukację muzyczną przy kościołach w Walcourt i Maubeuge. Studiował w Antwerpii, gdzie śpiewał w chórze katedralnym. W 1751 r. Gossec przyjeżdża do Paryża.

  

Requiem i symfonie stawiają go na równi z takimi kompozytorami jak Josef Haydn czy Wolfgang A. Mozart w historii europejskiej muzyki. W 1778 został dyrygentem Académie de Musique. Sześć lat później założył École Royale de Chant, z której po połączeniu z Institut National de Musique powstało w 1795 r. konserwatorium w Paryżu. F. J. Gossec był także dyrygentem orkiestry Gwardii Narodowej i oficjalnym kompozytorem Republiki Francuskiej, autorem licznych hymnów patriotycznych, marszów i pieśni rewolucyjnych. Gossec tworzył także opery, m.in. Philémon et Baucis (1775), L'Offrande à la Liberté (1792). Jako kompozytor Republiki brał udział w oprawie muzycznej niemal wszystkich ważnych oficjalnych uroczystości. Jako pierwszy francuski symfonik nawiązywał do stylu „szkoły mannheimskiej”, stosował klarnety, puzony i rogi. Gossec przyczynił się m.in. do innego niż u klasyków spojrzenia na aparat orkiestrowy. Cechował go styl symfoniczny – stawiający orkiestrę na pierwszym planie.

 
Francois Joseph Gossec zmarł 16 lutego 1829 w Passy k. Paryża.

 

 


 

 

Fotografie z koncertu