Reklama i wybory zarządu SPE w Ustroniu

W dniach 25-27 kwietnia 2008 roku w Ustroniu - Jaszowcu odbyło się seminarium poświęcone oddziaływaniu reklamy na rozwój firmy. Zostało ono przygotowane przez Stowarzyszenie Przedsiębiorców Ewangelickich przy największym zaangażowaniu koordynatora regionalnego SPE w Diecezji Cieszyńskiej, Barbary Majętny z Ustronia.
 

 
Przybyłych z różnych regionów Polski powitał prezes SPE Edgar Barcikowski, a następnie Słowem Bożym ks. Cezary Królewicz jako duszpasterz przedsiębiorców i ks. Marek Twardzik, który rozpoczął seminarium modlitwą jako miejscowy proboszcz. Specjalny wykład oraz warsztaty tematyczne dotyczące reklamy prowadziła dr Honorata Howaniec z Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej.
 
Prelegentka Honorata Howaniec
 
Zastanawiano się nad tym, co należy zrobić, aby reklama firmy była skuteczna. W związku z tym ważne są: funkcje i cele reklamy, jej przesłanie oraz etapy budowy skutecznej komunikacji. Istotna jest też struktura przekazu, która określa sposób wnioskowania, sposób argumentacji i kolejność prezentacji. Do tego dochodzą kształt i źródło przekazu. Prelegentka zwróciła uwagę na to, co powinno charakteryzować reklamę w prasie i telewizji. Inna też powinna być np. reklama radiowa o zasięgu ogólnopolskim, a inna o zasięgu regionalnym. Dobry dobór znacząco wpływa na skuteczność. Nie zawsze większa ilość zainwestowanych środków finansowych na reklamę firmy przekłada się na lepszy wynik finansowy oraz rozwój firmy. Każda firma powinna ustalić swój budżet promocji. Każda jednak musi to zrobić dopasowując swoje możliwości do rynku na którym działa. Służą temu różne metody np.: procentu od wielkości sprzedaży realnej lub planowanej, naśladowania konkurencji lub założonego celu. W reklamie trzeba się wyróżnić, ale nigdy nie należy irytować odbiorcy. Każdej potrzebie człowieka można przypisać wiele dóbr, które mogą je zaspokoić. Tymczasem reklama ma zapewnić odbiorcę, iż dany produkt najlepiej zaspokoi daną potrzebę.
 
Osobnym zagadnieniem poruszonym przez prelegentkę była reklama w internecie i jej aspekty prawno-finansowe. Przedsiębiorców zainteresował kodeks reklamy dostępny w internecie (http://www.iaa.org.pl/kodeksy/kodeks_postepowania_w_dziedzinie_reklamy.doc). Istnieje tez kodeks etyki reklamy dostępny na stronie rady reklamy (http://www.radareklamy.org/kodeks-etyki-reklamy.htm).  Wykład przerywany był bardzo ożywioną dyskusją.
  
W sobotnie popołudnie odbyło się Walne Zgromadzenie Członków SPE w ramach którego powołano nowy zarząd. W jego skład weszli: dotychczasowy prezes Edgar Barcikowski z Wrocławia ponownie wybrany na tę samą funkcję, Michał Pilch z Ustronia jako wiceprezes, Barbara Majętny z Ustronia jako skarbnik, Iwona Gerstenstein z Karpacza jako sekretarz oraz Władysław Wiliński z Mrągowa. Wybory prowadził Witold Kubik z Bielska-Białej.
 
 
 Nowy zarząd SPE
 
Wieczorem wszyscy uczestnicy seminarium wzięli udział w specjalnym bankiecie, w czasie którego prezentowali swoje firmy. W ich trakcie omawiano dalsze działania SPE, zwłaszcza planowane w dniach 19-21 września 2008 roku w Wiśle obchody 10-lecia istnienia SPE.
 
Zgodnie ze zwyczajem stowarzyszenia seminarium zakończyło się udziałem w niedzielnym nabożeństwie, tym razem w Ustroniu Polanie, a więc w parafii na terenie której odbywało się seminarium. Kazanie wygłosił asystent kościelny SPE, ks. Cezary Królewicz, który nawiązał do etyki w życiu gospodarczym. Zauważył on m.in.: „O etyce w gospodarce zapomina się jednak tam, gdzie chrześcijaństwo stało się owym pięknym ozdobnikiem do nikczemnych praktyk. Wszędzie tam, gdzie panuje półmrok moralny przejawiający się tym, że nie mówi się tego, co się myśli i nie czyni się tego, w co się wierzy”. Dodał jeszcze: „Trudno jest czasem zrozumieć niektórym przedsiębiorcom, że kluczem do sukcesu ekonomicznego nie jest wykorzystanie innych do cna, co oczywiście jest nie do pogodzenia z naszą wiarą, ale zrobienie wszystkiego dla dobra pracownika, aby był on zadowolony ze swojej pracy i w związku z tym bardziej wydajny i efektywny”.
 
Po nabożeństwie na zaproszenie rady filiału w Ustroniu – Polanie przedsiębiorcy biorący udział w seminarium oraz miejscowi spotkali się w sali parafialnej przy kawie i cieście. Spotkanie prowadził asystent kościelny. Zaprezentowano nowy zarząd oraz zachęcano do zasilania szeregów stowarzyszenia.
  
ks. Cezary Królewicz