Święto Objawienia Pańskiego

Epifania 2017

06.01.2017

Święto Objawienia Pańskiego czyli Epifanii Kościół Ewangelicko-Augsburski wraz z innymi Kościołami tradycji zachodniej obchodzi w dniu 6 stycznia.


Święto Objawienia Pańskiego

Święto Epifanii to najstarsze święto chrześcijańskie poświęcone Chrystusowi i w odróżnieniu od innych nie posiada żydowskich korzeni. Przypomina o światłości, jaka przyszła na świat w Jezusie Chrystusie dla wszystkich ludzi. Dlatego też w dniu tym w wielu Kościołach wspomina się dzieło misji - chrześcijan, którzy z narażeniem życia i zdrowia niosą Dobrą Nowinę o Jezusie Chrystusie.


Nie ma dokładnych informacji, od kiedy Objawienia Pańskiego obchodzone było w Kościele chrześcijańskim. Najstarsze źródła poświadczają, że święto wywodzi się z Egiptu z końca IV wieku. Jednak na przełomie IV i V wieku Jan Kasjusz relacjonuje, że zwyczaj Święta Epifanii jest antyczną tradycją (antiqua traditio), co uzasadnia stwierdzenie, że uroczystość obchodzona była lokalnie na długo przed tekstem Kasjusza. Początkowo Święto Epifanii poświęcone było Narodzeniu Pańskiemu oraz Chrztowi Pańskiemu, cudowi w Kanie Galilejskiej oraz przybyciu magów (tzw. króli) ze Wschodu, których symbolika zdominowała późniejsze przekazy liturgiczne.

Kościół Wschodni obchodzi święto Chrztu Pańskiego i Objawienia Pańskiego jednocześnie. Kościoły zachodnie – rzymskokatolicki, ewangelickie, anglikańskie i starokatolickie – wspominają Chrzest Pański w pierwszą niedzielę po Epifanii.

W okresie reformacji ks. Marcin Luter podejmował próby zmiany nazwy Święta Epifanii na Święta Chrztu Pańskiego, argumentując, że byłby to powrót do korzeni, jednak Wittenberski Reformator ostatecznie nie przebił się ze swoją opinią i pozostano przy dotychczasowej praktyce kościelnej.

Ze świętem Epifanii związane są zwyczaje liturgiczne (szczególnie w Kościołach wschodnich), ale również legendy związane z postaciami Trzech Króli (Magów). Symbolika Trzech Króli przez stulecia rozważana była w kazaniach i opracowaniach teologicznych. Pokłon trzech magów posiadał w tradycji liturgicznej głęboką wymowę: miał on być wyrazem uniwersalnego charakteru Ewangelii, a co za tym idzie, misji Kościoła. Według źródeł patrystycznych także dary złożone przez „Trzech Króli” miały swoją symbolikę: złoto podkreślało królewską godność Chrystusa, kadzidło złożone było jako ofiara dziękczynna Bogu, a mirra, którą namaszcza się ciało zmarłych, miała być zapowiedzią Golgoty. 

 

W Polsce, od roku 2011 Święto Epifanii jest dniem wolnym od pracy.


  • W co wierzymy?

    Biblijną naukę Kościoła Ewangelicko-
    Augsburskiego streszczają 4 zasady.

    sola Scriptura - jedynie Pismo
    sola Gratia - jedynie Łaska
    sola Fide - jedynie Wiara
    solus Christus - jedynie Chrystus

    czytaj więcej
  • Galeria fotografii

    • U Małego Lutra ze Wschowy
      U Małego Lutra ze Wschowy
    • Reformacyjnie w Częstochowie
      Reformacyjnie w Częstochowie
    • Muzycznie w Salmopolu
      Muzycznie w Salmopolu
    • Alpejskie krajobrazy, reformacyjne dziedzictwo, nowe wyzwania
      Alpejskie krajobrazy, reformacyjne dziedzictwo, nowe wyzwania
    • Łódzkie obchody Jubileuszu Reformacji
      Łódzkie obchody Jubileuszu Reformacji
    • Ewangelickie dziedzictwo w Słowie, życiu, obrazie
      Ewangelickie dziedzictwo w Słowie, życiu, obrazie
    • Amerykanie w Wiśle
      Amerykanie w Wiśle
    • Jeśli szukasz czegoś NOWEgo
      Jeśli szukasz czegoś NOWEgo
    • Bieganie, pomaganie, wędrowanie
      Bieganie, pomaganie, wędrowanie
    • 500 lat reformacji we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku
      500 lat reformacji we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku
  • O naszym Kościele

  • Kalendarz wydarzeń

    «Maj 2017»
    Nd Pn Wt Śr Cz Pt So
      01 02 03 04 05 06
    07 08 09
    15 16 17
    22 23 24 25 26 27
    28 29 30 31