Cithara Sanctorum Silesia 2024

Relacja z wydarzeń

Czwartą edycję festiwalu rozpoczął 20 listopada wspaniały koncert Królestwa Beskidu pod kierunkiem Katarzyny Gacek-Dudy. Zespół zaprezentował program „Nuty z groniczków” – muzykę z Beskidów: Śląska Cieszyńskiego, Moraw i Żywiecczyzny, związanych z patronem festiwalu Jerzym Trzanowskim. Dźwięki trombity i kościelnych dzwonów podkreśliły początek wydarzenia.

26 listopada festiwal upamiętnił postać Jana Sztwiertni (1911–1940). Spacer śladami kompozytora w Wiśle pozwolił odkryć jego związki z miejscowością, a koncert w Miejskiej Bibliotece Publicznej przybliżył publiczności jego utwory inspirowane beskidzkim folklorem. Katarzyna Wiwer (sopran) i Leonardo Rizzo (fortepian) wykonali m.in. pieśni nadolziańskie, które do dziś są żywe w tradycji Śląska Cieszyńskiego.

3 listopada w Czeskim Cieszynie odbył się koncert chórów, w którym udział wzięły zespoły z Trzanowic, Bystrzycy, Oldrzychowic oraz Wyższobramski Chór Kameralny z Cieszyna. Wspólny śpiew chóralny, publiczność oraz gra organowa Krzysztofa Musiała stworzyły niezapomniany klimat tego wydarzenia.

10 listopada w kościele na Bielskim Syjonie zabrzmiała „Muzyka z Niebios” w wykonaniu zespołu Tubicinatores Gedanenses. Koncert poświęcono dawnej muzyce trębaczy Gdańska oraz wspólnym tradycjom protestanckim.

Finał festiwalu odbył się 14 i 15 listopada Muzeum Historycznym w Bielsku-Białej i kościele Świętej Trójcy w Skoczowie. Capella Augustana wykonała pieśni Jerzego Trzanowskiego w tłumaczeniu Zbigniewa Macheja oraz utwory barokowe. Koncert w Bielsku-Białej był częścią konferencji naukowej poświęconej śląskiej linii rodu Sunneghów.

Organizatorem festiwalu była Fundacja Kulturalny Szlak, a partnerami liczne instytucje i samorządy z regionu. Patronat honorowy objęli m.in. Biskup Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego Jerzy Samiec oraz Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa.

więcej o festiwalu tutaj